Albumy ATCQ i Wu-Tang Clan dziedzictwem kulturowym USA

Opublikowano: 16/04/2022
Autor: Maciej Werner
Zdjecie newsa

Kultowe „Enter The Wu-Tang (36 Chambers) Wu-Tang Clanu oraz „The Low End Theory” A Tribe Called Quest wpisano w ostatnich dniach na listę „kulturowo znaczących” albumów muzycznych prowadzoną przez Bibliotekę Kongresu Stanów Zjednoczonych. Tym samym, rapowy katalog Library of Congress, prowadzony od dwudziestu już lat, powiększył się o kolejne dwie pozycje.

Instytucja jaką jest Library of Congress, w wystosowanym komunikacie prasowym, oświadczyła, że album „Enter The Wu-Tang (36 Chambers)”, którym w 1993 roku zadebiutował Wu-Tang Clan, oraz wydana dwa lata wcześniej, druga płyta A Tribe Called Quest, czyli „The Low End Theory” włączono do National Recording Registry. Jest to zbiór znaczących kulturowo wydawnictw muzycznych, którego tworzenie, w Biblioteka Kongresu, rozpoczęto w 2002 roku. Celem tej inicjatywy jest natomiast przedstawienie różnorodnego i bogatego muzycznego dziedzictwa Stanów Zjednoczonych. A także zapewnienie jak najdłuższej ochrony tego dziedzictwa dla następnych pokoleń. W jaki zatem sposób, rapowe dzieła, jak „Enter The Wu-Tang (36 Chambers)” oraz „The Low End Theory” postrzega się w Bibliotece Kongresu?

„Album Wu-Tang Clan z 1993 roku 'Enter the Wu-Tang (36 Chambers)’ ukształtował brzmienie hardcore rapu i potwierdził twórcze możliwości sceny rapowej Wschodniego Wybrzeża”.

– materiały prasowe Library Of Congress

„Album A Tribe Called Quest z 1991 roku, 'The Low End Theory’ był drugim studyjnym wydawnictwem grupy i stał się postrzegany jako definicja fuzji jazzu i rapu o charakterystycznym brzmieniu”

– materiały prasowe Library Of Congress

Uznanie przez Bibliotekę Kongresu albumu A Tribe Called Quest za dziedzictwo kulturowe USA spotkało się z odpowiedzią ze strony Q-Tipa. Współtwórca kultowego zespołu, za wpisanie „The Low End Theory” do National Recording Registry podziękował tymi słowami:

„Jesteśmy zaszczyceni, że nasza praca została dodana do prestiżowego National Recording Registry wśród tak wielu innych zdumiewających dzieł. Jesteśmy pełni pokory i wdzięczni za to uznanie. Bardzo, bardzo dziękujemy”

– Q-Tip

A jak już jesteśmy przy Bibliotece Kongresu, to warto w tym miejscu zatrzymać się chwilę dłużej. Zwłaszcza, że rapowe głowy znajdą tu dla siebie wiele dobrego. W Library of Congress półkę ze znacząco kulturowo rapowymi albumami zawieszono przed dwudziestoma laty, na samym początku prowadzenia archiwum National Recording Registry. Jako pierwsza znalazła się na niej wypuszczona w 1982 roku płyta z utworem „The Message”, stanowiącym najsłynniejszy singiel Grandmaster Flasha and the Furious Five. Kolejną była natomiast „Fear of a Black Planet”, czyli trzeci album Public Enemy. Trzecią rapową pozycję do National Recording Registry wpisano dopiero w 2009 roku. Był to nagrodzony Grammy singlem „Dear Mama”, którym Tupac Shakur promował solowe „Me Against The World”. Następnymi płytami wpisanymi na listę dziedzictwa kulturowego Stanów Zjednoczonych były: „3 Feet High and Rising” De La Soul, singiel „Rapper’s Delight” Sugarhill Gang, cudowne „The Miseducation of Lauryn Hill”, a także „Straight Outta Compton” N.W.A., „Raising Hell” Run-DMC, „The Blueprint” JAY’a-Z oraz „The Chronic” i „Illmatic”. Pełna lista rapowych albumów znajdujących się na półce w Bibliotece Kongresu prezentuje się teraz następująco.

National-Recording-Registry

Rap w Bibliotece Kongresu:

  1. „The Message” – Grandmaster Flash and the Furious Five (rok wydania: 1982, rok wpisania: 2002)
  2. „Fear of a Black Planet” – Public Enemy (rok wydania: 1982, rok wpisania: 2002)
  3. „Dear Mama” – Tupac Shakur (rok wydania: 1982, rok wpisania: 2002)
  4. „3 Feet High and Rising” – De La Soul (rok wydania: 1982, rok wpisania: 2002)
  5. „Rapper’s Delight” – Sugarhill Gang (rok wydania: 1982, rok wpisania: 2002)
  6. „The Miseducation of Lauryn Hill” – Lauryn Hill (rok wydania: 1982, rok wpisania: 2002)
  7. „Straight Outta Compton” – N.W.A. (rok wydania: 1982, rok wpisania: 2002)
  8. „Raising Hell” – Run-DMC (rok wydania: 1982, rok wpisania: 2002)
  9. „The Blueprint” – JAY-Z (rok wydania: 1982, rok wpisania: 2002)
  10. „The Chronic” – Dr. Dre (rok wydania: 1982, rok wpisania: 2002)
  11. „Illmatic” – Nas (rok wydania: 1982, rok wpisania: 2002)
  12. „Enter The Wu-Tang (36 Chambers)” – Wu-Tang Clan (rok wydania: 1982, rok wpisania: 2002)
  13. „The Low End Theory” – A Tribe Called Quest (rok wydania: 1982, rok wpisania: 2002)
Powiązane:
Najnowsze newsy:
Komentarze: